Pořádající agentura BUJOART english

O projektu

Legendární scénická MŠE (MASS) Leonarda Bernsteina v roce 2016 slaví 45. výročí premiéry. Vy máte nyní jedinečnou příležitost si jej připomenout spolu s námi novým nastudováním s Vojtěchem Dykem v hlavní roli Celebranta.

Mše vznikla na objednávku Jacqueline Kennedyové pro otevření Kennedyho kulturního centra ve Washingtonu (Center for the Performing Arts).
Radikální, osobitá, výlučná a provokativní skladba, bravurně se pohybující na pomezí klasiky, rocku, jazzu a muzikálu při svém prvním uvedení v roce 1971 vzbudila velké emoce. Přesněji řečeno, šokovala. Pobouření tehdy vyvolala především scéna kněze tančícího na oltáři, považovaná při vizualizaci až za svatokrádežnou.

Dílo je vyhrocenou geniální výpovědí o době, o jejích duchovních a sociálních vzpourách, proměnách a napětích i o osobním vyrovnávání skladatele s náboženskými tradicemi.

“Již příprava této skladby byla poměrně komplikovaná neboť je velmi rozsáhlá po všech stránkách – na scéně se pohybovalo přes dvě stě účinkujících a její partitura byla tak velká a těžká, že jsme museli nechat vyrobit speciální pult”, zmiňuje Zdenek Merta, který se se skladbou seznámil při svém newyorském pobytu. Přivezl ji do Čech a spolu se Stanislavem Mošou oslovili německého dirigenta Caspara Richtera a s Filharmonií Brno uvedli Mši v kompletní podobě v roce 1997 na nádvoří Pražského hradu. Roli Chlapce tehdy zpíval mladičký Vojtěch Dyk, který se nyní představí v titulní roli.

Zatím poslední provedení u nás se uskutečnilo na hudebním festivalu Moravský podzim v Brně v roce 2001. Ve světě se poslední scénické koncertní provedení Mše v plném rozsahu datuje rokem 2012, kdy ji na BBC Proms v Londýně s obrovským provozovacím aparátem vesměs velšských sborových a orchestrálních těles dirigoval Kristjan Järvi. Hlavní roli tehdy zpíval dánský barytonista Morten Frank Larsen.

Leonard Bernstein skladbu založil na struktuře katolické mše, obsahuje ale mnoho vsuvek, reflexí a meditací, rytmické davové scény, bluesová vyznání, rockové pochybnosti i avantgardní instrumentální části vycházející z moderního symfonismu. Mešní části komponoval na latinský text, vložené na texty anglické. Přes počáteční rozporuplné přijetí je Bernsteinova Mše pro své nesporné umělecké kvality vnímána jako součást toho nejlepšího, co ve 20. století v klasické hudbě vzniklo. Vedle West Side Story a Chichesterských žalmů patří ke skladatelovým vrcholným dílům.

Jedinečnost nového nastudování Mše je umocněna premiérovým představením zredukované verze, která byla speciálně upravena pro menší obsazení tak, aby byla přenositelná do menších sálů a tím přístupná širší veřejnosti. Obsah i vyznění jsou stejné, pouze mnohasložkový ansámbl je upraven na nižší počet účinkujících – přesto jejich celkový počet čítá přibližně 100 lidí! V této podobě v České republice Bernsteinova Mše nebyla ještě nikdy uvedena.

Inscenování Bernsteinovy Mše s Vojtou Dykem v roli Celebranta, ve scéně a režii Cabanů je monumentálním koncertem s divadelními prvky. Projekce, které tvoří velkou část scény, ilustrují text libreta, které je zčásti překládáno do češtiny.

Mše, čili mše svatá, je nejdůležitějším typem bohoslužby křesťanské církve a je rovněž standardní hudební formou, která se vyvinula ve středověku jako ztvárnění některých částí mešní liturgie.

O pozoruhodné podobě dvou slov se zcela protichůdným obsahem MASS / MESS – mše / zmatek Leonard Bernstein i jeho spolulibretista Stephen Schwartz nejspíš dobře věděli.

Dílo nevyřeší problémy doby, ale nevyhýbá se jim a svým vyzněním jistě může přispět k uklidnění mysli a duše.


Leonard BernsteinLeonard Bernstein

Mše vznikla na objednávku Jacqueline Kennedyové. Leonard Bernstein skladbu založil na struktuře katolické mše, obsahuje ale mnoho vsuvek, reflexí a meditací, rytmické davové scény, bluesová vyznání, rockové pochybnosti i avantgardní instrumentální části vycházející z moderního symfonismu. Mešní části komponoval na latinský text, vložené na texty anglické. Přes počáteční rozporuplné přijetí je Bernsteinova Mše pro své nesporné umělecké kvality vnímána jako součást toho nejlepšího, co ve 20. století v klasické hudbě vzniklo. Vedle West Side Story a Chichesterských žalmů patří ke skladatelovým vrcholným dílům.

Ve světě se poslední scénické provedení Mše v plném rozsahu datuje rokem 2012, kdy ji na BBC Proms v Londýně s obrovským provozovacím aparátem vesměs velšských sborových a orchestrálních těles dirigoval Kristjan Järvi. Hlavní roli tehdy zpíval dánský barytonista Morten Frank Larsen.


Cabani Michal a ŠimonCabani Michal a Šimon

režie a scénografie

Univerzální divadelní, filmoví a televizní tvůrci, kteří patří k přední české kulturní scéně. Společně založili v roce 1980 Baletní jednotku Křeč, jeden ze souborů proslulé Pražské pětky. Od roku 1990 pracují pro divadla (např. Národní divadlo, Státní opera Praha, Městské divadlo v Brně, Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě), muzikálové scény a televizní a filmové produkce. V posledním desetiletí se Cabani stávají vyhledávanými autory pro řešení atypických jednorázových firemních prezentačních a slavnostních akcí a slavnostních ceremonií doma i v zahraničí. Od roku 1995 dodnes pravidelně připravují slavnostní ceremoniály pro MFF Karlovy Vary, spolupracovali na Mezinárodním televizním festivalu Zlatá Praha, scénograficky a režijně se podíleli také na Cenách Akademie populární hudby, Českém lvu, EXPO 2010 v Šanghaji a 2015 v Miláně a mnoha dalších projektech.


Oskar RozsaOskar Rozsa

dirigent

Renomovaný slovenský hudebník, producent, dirigent a skladatel. Vystudoval kompozici filmové hudby na světoznámé Berklee College Of Music v Bostonu, napsal hudbu k několika divadelním představením a filmům, jako hudebník a producent se podílel na bezmála 50ti albech různých umělců (Dežo Ursiny, Richard Müller, Jana Kirschner ad.). Během své úspěšné profesionální kariéry spolupracoval například s Pražskou komorní filharmonií nebo Janáčkovou filharmonií Ostrava, je hostujícím dirigentem Komorních sólistů Bratislava.


Zdenek MertaZdenek Merta

patron projektu

Vystudoval varhany na konzervatoři a po absolvování katedry skladby na HAMU se věnuje vlastním projektům. Patří k respektovaným skladatelům a producentům hudebního divadla, kromě jiného napsal osm muzikálů a dvě opery. Je výrazně všestranným hudebníkem – mezi jeho poslední aktivity patří spolupráce se Zorou Jandovou na projektu písniček pro děti „Ryba z Havaje“, stejně jako autorství symfonických obrazů „The Last Century (Ze starého světa)“ a „Saint Petersburg“ nebo crossoverových skladeb „Tance století“ pro trubku a orchestr či „Shakespeare’s RAPsody“. Byl producentem prvního uvedení Bernsteinovy Mše v České republice.


zpět nahoru >